mandag den 2. marts 2009

Så blev det mandag.. Og der er man altid træt.. Jeg er i hvert fald.. Skulle møde klokken 8 og lå og så film til sent igår... Lærer det bare ALDRIG!!! Også fik jeg lige et savne hr. kæreste flip, også efter en time eller sådan noget kunne jeg endelig falde i søvn.. Med det resultat af at jeg var dødtræt i morges.. Var også lige ved at komme for sent ud af døren, med brød i den ene hånd og taske i den anden..

Nåh men dagen startede stille og roligt.. Om mandagen sover drengene lidt længere og skal i skole 30 min senere.. Det synes jeg egentlig er meget fint.. I hvert fald hvis jeg tænker i sammenligning til SE derhjemme(Ved godt det ikke er helt det samme, men det er nu det eneste jeg rigtigt har at sammenligne med) Men om mandagen er der altid kaotisk og der er næsten gevinst for at nogen får flip eller det ene og det andet... Så hellere lige give dem en time mere også tage i skole..

Nåh, men der er jo ikke så meget at lave om dagen så jeg satte mig ind på kontoret og begyndte at læse i drengenes akter.. GOSH der er meget.. En dreng kan sagtens have 5 af de der A4 mapper, dem som man plejer af opbevarer papir i.. Men jeg kom da godt igang..

Så klokken 13 skulle vi jo samles fordi vi skulle ud og besøge to andre detention centre.. Trinity School House og Oberstown detention for girls og Oberstown detention for boys...
I får lige nogle links:D

http://www.trinityhouseschool.ie/

http://www.iyjs.ie/en/IYJS/Pages/WP08000059

Det var egentlig en god oplevelse.. De to skoler ligger på samme grund, ude på landet.. Ca ½ km fra de to centre er der sat hegn op.. Så det ligner ikke rigtigt et fængsel ligesom Finglas..
Synes egentlig det er meget smart med at hegnet ligger så langt væk.. Fordi de fleste gange når drengene laver noget negative handlinger så er det impulsivt.. Og her der kan de ikke bare springe over hegnet også løbe.. Nej de skal løbe først, og når de så endelig når til hegnet er handlingen jo ikke rigtig impulsiv mere, også kan det være de har nået at tænke så langt til at fuck, det skal jeg nok ikke gøre..
Eller det tror JEG i hvert fald :D

Begge centre har samme grundlag som finglas.. Synes ikke de virker mere sikrede i den forstand.. Men når drenge i Irland laver noget kriminelt så bliver de først sent til Finglas de første 2-3 gange ca.. Hvis de så igen bliver taget bliver de sendt til Oberstown, også er der Trinity tilbage, som er "sidste udvej" Det er der hvor man ikke rigtigt ved hvad man skal stille op med de her drenge..
Oberstown har så også en pigeafdeling.. Den hørte vi ikke så meget om, kun at pigerne sad inde for nogle andre ting end drengene, f.eks for drugs, men så er det ikke hash som ved drengene, men heroin, coke og de hårde sager, også vold..

Jeg kunne bedst lide Oberstown, men det er også pågrund af selve indretningen.. Det ser nyt ud.. Det var vidst fra 1980'erne.. Men der var gulvtæppe, gardiner og pæne møbler.. Istedet for på Finglas hvor der INGENting er og det giver sygt genlyd når man snakker fordi der ingen isolering er.. Og det smarte ved gardinerne er at de er sat op med sådan nogle ritz ratz.. Dem der man havde på skoene da man var lille og ikke kunne binde snørrebånd:) Så hvis de hiver i dem, ja så kan man bare klistre dem op igen.. SNYDT!! :D

Men det center virkede bare lidt mere menneskeligt.. SYnes jeg.. Også har rummet altså også RIGTIG meget at sige.. Fordi på Finglas der er akustikken bare SÅ dårlig.. Også derfor jeg jo ikke kan have mine høreapparater i.. Men bare en råber så råber alle automatisk.. Smid dog nogle gulvtæpper på, eller linoliumsgulv og sæt nogle æggebakker op i loftet.. Bare GØR NOGET!!

Noget jeg undrede mig over var at på alle 3 centre bliver der snakket om at forældrenen til disse drenge/piger er "svage" forældre.. Med misbrugsproblemer og ja den slags.. Det er måske logisk nok.. Men i DK der kommer unge jo på institutioner og bliver fjernet fra hjemmet, eller frivilligt fjernet og hvad man nu ellers kan.. Det burde man jo også gøre her, bare i nogle af tilfældende, det kunne måske mindske antallet af kriminelle bare med et par procenter.. Lidt tæller vel altid..

Jeg skal til vejledning i morgen også får jeg spurgt om det.. Men tror det har noget at gøre med de har en anden tro, og at man passer på familien herovre.. De fleste er drengene bliver også passet af deres tante eller mormor herovre.. Men det nytter jo bare ikke altid..

Ihh hvor jeg dog snakker..... Også fryser jeg.. Vi skulle ned i byen efter vi havde fri.. Jeg skulle bytte den der blazer og Tina skulle sende en pakke hjem.. Også tog den ene time den anden og vi var hjemme klokken 19 først.. Og det har bare været koldt idag.. Så har ikke rigtigt fået varmen..

Tror jeg snart skal ind under dynen og læse Stieg Larsson's "Mænd der hader kvinder" Som min far har givet mig med herover.. Ved bare ikke helt om jeg tør :O


Nåhh.. Men so long.-...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar