torsdag den 9. juli 2009

Så nu er det blevet torsdag NICE siger jeg bare…. Så er det snart søndag også kommer der selskab til mig..
Tina render rundt og pakker sine sidste ting lige i dette øjeblik.. Er bare SLET ikke misundelig.. Kun lidt.. Men bliver nu alligevel også nice at holde miniferie med mine forældre herovre..

Men ja i morgen er det fredag og det betyder EKSAMEN… I LSCI.. Og spørg mig lige om jeg er nervøs.. Fordi nu har jeg jo lige fået at vide i dag at rollespillene INDGÅR i eksamen.. ARRRRRG… Det værst tænkelige.. At sidde og ydmyge sig selv foran alle de andre.. GREAT.. Selve den skriftlige del af prøven er jeg ikke så nervøs for, føler jeg har rimelig godt styr på det.. Men altså den mundtlige del det næsten til at vende sig i mig..

Nåh men som en lille gentagelse for mig selv vi jeg da prøve at forklare jer hvad LSCI EGENTLIG går ud på….
Det bliver sådan lidt en blandet fornøjelse af engelsk og dansk.. Kodeordene skriver jeg på engelsk, også mine egne forklaringsnoter kommer på dansk..

Aller først er der ”The six reclaiming interventions”

1. Reality Rub
- Blokeret virklighedsopfattelse på grund af intense følelser
- Manipulere med virkeligheden for at afprøve grænser
- ”Jeg har ret til at blive sur – Ingen kan se tingene på min måde”
2. Red Flag
- Overreagere på normale regler med følelsesmæssige vredesudbrud
3. New Tools
- Ringe sociale færdigheder
- ”Jeg vil rigtig gerne gøre noget rigtigt, men der kommer altid noget dårligt ud af det”
4. Symptom Estrangement
- Mobberen/tyranen
- Ser sig selv som offer og ved at ingenting er galt med ham
5. Massaging Numb Values
- Har meget impulsiv adfærd, men fylder stor skyldfølelse bagefter
- Ofte børn/unge som har været udsat for omsorgssvigt og har selvskadende adfærd
6. Manipulation of Body Boundaries
- Er ofte børn/unge som er blevet forsømt hjemme, isolerede og loners
- Udvikler ofte(falske) venskaber til de børn/unge som går under Symptom Estrangement kategorien.

Også er der noget der hedder ”The six stages of the LSCI process”

1. Drain Off
- Lad den unge få afløb for sine intense følelser ved brug af anerkendelse
2. Timeline
- Få den unges version af episoden ved brug af bekræftelse. Og LYT til hvad der bliver sagt, og ikke hvad du tror der bliver sagt.
3. Central Issue
- Find ind til kernen af problemet og vælg en af ”the six reclaiming interventions” at arbejde ud fra.
4. Insight
- Ved at gøre brug af en af ”the six reclaiming interventions” så find frem til at den unge skal få indsigt i hvad der egentlig er sket og få indsigt i kerneproblemet
5. New skills
- Hjælp den unge med at finde nye værktøjer til at opnå en mere ansvarlig adfærd i en anden given situation.
6. Transfer of training
- Forbered den unge på at genoptage det han/hun var i gang med, og derefter vende tilbage til aktiviteten han/hun var i gang med.



Okay det var meget på en gang.. Men det giver faktisk god mening.. De sidste 6 punkter - ”The six stages of the LSCI process” er egentlig en dagsorden.. Så når der sker en krise eller et opbrud i gruppen man arbejder med, så starter man med at trække den unge til side også starter processen med ”drain off” som så er at den unge skal komme af med noget af det der er frustrerende lige i øjeblikket. Også kører man videre.. Når man så har fået nok information finder man ud af inde i sig selv hvilken af de seks ”reclaiming interventions” der passer til denne her unge dreng/pige, også kan man arbejde ud fra det..

Her kommer en lille liste med hvordan man arbejder med den unge indenunder de 6 kategorier.


1. Reality Rub
- Handler om at hjælpe den unge med at få hoved og hale i hvad der egentlig skete, og få udreddet eventuelle misforståelser.
- Hjælpe den unge med at indse at der er ”mere end øjet ser”
- Hjælpe den unge med at forstå deres medvirken til problemet

Det skal så gerne ende ud i at den unge får et nyt syn på ”problemet” som i ”Der er måske en anden måde at se den her situation på. Jeg kan se at jeg måske har gjort det hele værre, og nu ved jeg hvad jeg kan gøre bedre næste gang det sker”

2. Red Flag
- Genkende at den unges adfærd er anderledes lige den dag
- Se udenom ”self defeating behaviors” og fokuser på det der fremkalder de intense følelser og adfærd.
- Der er tre former for ”red flag”
o Carry in – Problemer som opstår tidligere på dagen, men opstår med en anden baggrund.
o Tap in – Problemet opstår under samtale med den unge, noget som måske ligger dybt og bliver prikket til. Den unge bliver overvældet og flipper ud
o Carry over – Problemet sker i en klasse, men bliver overflyttet til den næste klasse hvor bomben så springer.

Det skal gerne ende ud i at den unge får nyt syn på problemet som i ”Der er nogen der forstår min personlige smerte, og kan se bagved min opførsel – Jeg bliver nødt til at snakke med personalet omkring mine problemer, i stedet for at skabet nye”

3. New Tools
- Få fremlagt den præcise ”timeline”
- Gentagt den med den unge for at skabe en forbindelse mellem den unges intentioner og hvad for en adfærd han viste. ” NÅåh du ville gerne være venner med X, og troede han ville grine hvis du tog hans hat”
- Bekræft de gode intentioner den unge har, i stedet for at se på hans negative måde at udføre disse intentioner.
- Hjælpe den unge med foreslag til hvordan man kan få venner uden at slå, drille eller andet. Foreslag til hvordan man kan opfører sig i sociale sammenhænge.
Det skal gerne ende ud i at den unge får nyt syn på problemet som i ” Jeg har de rigtige intentioner, men jeg har brug for hjælp til at lære de værktøjer som vil hjælpe mig til at få venner, og komme godt ud af det med voksne.

4. Symptom Estrangement
- Få fremlagt en ”timeline”
- ”appeal to their narcissism”
- Accepter deres følelser og ikke deres adfærd
- Få det gjort klart at de regler som gælder på gaden eller derhjemme absolut ikke gælder derhjemme
- Konfronter dem venligt med deres forsvar og irrationel tro på, for at få skabt en uro omkring deres adfærd. Gælder om at skabe den lille bitte uro i dem to de kan indse at de betaler en meget høj pris for meget lidt sjov.
- ”Lift them up and carry them down”

Det her er den sværeste, og det er den kategori de fleste af drengene I Finglas ryger ind under. Tyrannen som tror han er smart, som tror det er okay at gøre andre ondt, hvis det bare det er til fordel for ham selv, og som styrer hele gaden derhjemme.. Det gælder om at få ny indsigt ind i ham/hende så han siger ” Måske er jeg slet ikke så smart som jeg fortæller mig selv – Måske har jeg været ind og narret mig selv til at tro at det er okay at gøre andre ondt”

5. Massaging Numb Values
- Se bort fra elle de skyldfølende kommentare den unge kommer med.
- Fokuser på den kontrollerende side af sagen frem for den impulsive.
- BEKRÆFT og vær anderkendene
- Hjælp den unge med at indse at der sker uheld for alle, og at det er okay at gøre noget forkert uden at føle sig uværdig til at leve.
Det skal gerne ende ud i at den unge får nyt syn på problemet som i ”Fordi jeg gjorde en fejl behøves jeg ikke at være en skidt person”

6. Manipulation of Body Boundaries
- Her er også to forskellige måder at arbejde med det på, det kommer an på hvilken situation den unge står i.
o Falsk venskab/kæreste – Hvis det er problemet er det bedst at begge parter bliver involveret i interviewet. Pointen er at få den der manipulere til at bruge vise sin manipulation overfor offeret så personalet kan hjælpe med at skabe indsigt i hvad der sker, og hjælpe med at skabe forståelse for offeret at den der manipulere kun gør det for egen vindings skyld. Det gælder også for personalet om at være der for offeret, hvis denne får indsigt i at kæresten/vennen udnytter ham/hende. Det vil føles som et stort tab for offeret og det skal bearbejdes.
o Set up – Hvis problemet er at offeret er blevet udsat for et set up er det bedst at interviewe offeret alene. Fokusset ligger på at demonstrere hvordan offeret kommer i knibe pågrund af en anden manipulere ham. Man kan lave udsagn som ”Derhjemme der har vi sådan en lille hund man kan styre med en fjernbetjening, tryk 1 gang så sætter den sig, tryk 2 gange så gør den. Hvis du skulle identificere dig med en af de to, hvem er du så.”
- Hjælpe offeret med at forstå at en ven er en der vil en noget godt, og ikke gerne ser en i knibe.

De her unge er også dem vi ser mange af inde i centeret.. Dem som er isolerede derhjemme og ensomme, tulre rundt på gaden af kedsomhed. Støder måske ind i Tyrannen fra system estrangement og får derfor viklet sig ind i et falskt venskab. De kommer også ofte ud i stoffer og druk problemer fordi de bliver manipuleret til at gøre ting for at holde venskabet ved lige.
Det handler om at få dem til at indse ”Jeg skal finde venner som vil mig det bedste, og prøve ikke at reagere på manipulation fra andre som vil få mig i knibe. Prøve at ignorere fælderne og have det godt med mig selv”


Det skal så lige nævnes at dem som har ”opfundet” LSCI jo ikke er SUPER naive, og ved godt at mange af de her unge opnår ikke at få nyt syn på verden bare på en session, men at det sker over flere.. Men man regner med at de rykker sig bare en lille bitte smule for hver gang..

Det er egentlig det.. Sådan i grove træk self.. Har skrevet rigtig meget nu, og kunne godt skrive mere detaljeret, men gider ikke tabe de sidste læsere, som har fulgt med helt herned :D

Det var et langt indlæg, men håber der var nogen derude som fandt det spændende.. Jeg synes i hvert fald det er et godt redskab at have i baghovedet.. Det handler om at LYTTE….

Nåh jeg vil ikke tage mere af din tid.. Nu må jeg hellere komme i seng og lade være med at være nervøs over prøven i morgen og håbe på jeg består.. :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar